• 5
    Shares

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Krótki adres: https://wp.me/p9HR8C-3NU

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Wprowadzenie


Jak zapewne słyszeliście media społecznościowe to nie tylko “znajomi”, z którymi na co dzień można utrzymywać kontakt, ale również źródło potencjalnych odbiorców Waszych informacji.

 

Posiadanie miliona znajomych nie jest cudem. Cudem jest mieć kogoś kto stanie obok ciebie gdy milion innych będzie przeciwko Tobie.

 

Oczywiście nie zamierzam pouczać Was w jaki sposób korzystać z tego serwisu 😁 ponieważ od wielu z Was sam mógłbym się sporo nauczyć. Natomiast chciałbym nieco przybliżyć temat reklamy w serwisie Facebook.

Na początek zachęcam do zapoznania się z treścią wskazówek od serwisu Facebook » Wskazówki i zalecenia » Tworzenie skutecznych reklam

 

Promowanie pojedynczych postów


 

Każdy post na fb możecie wypromować, co z zasady obsługi opisanych poniżej narzędzi nie stanowi wielkiej filozofii. Natomiast określenie grupy odbiorców Waszych postów wymagać będzie od Was głębokich przemyśleń.

Przedstawię Wam jeden z wypromowanych postów, którego promocja kosztowała 25 pln, a wydane pieniądze zostały celowo zmarnowane😁.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Konfiguracja promowanego posta


Dla celów badawczych wybrałem artykuł WordPress dla wymagających » część 1, który opublikowałem na wstępie na stronie fb » My New Shop.

Następnie korzystając z przycisku Promuj post

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

zostałem przeniesiony do nowej formatki-okna, które pozwoli na dostosowanie szczegółów promowanego posta

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1        Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Krok 1 – Przycisk

Mamy tu możliwość wykreowania własnego przycisku – ja wybiorę Więcej informacji – praktycznie przejście do strony, ale oczywiście musicie zastanowić się czy w ogóle jest on tam potrzebny

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Krok 2 – Grupa odbiorców

Mamy tutaj osoby w pobliżu; osoby, które lubią tę stronę; …i ich znajomi – w przypadku prowadzenia bloga, którym chcielibyście dzielić się z osobami, które już znacie pewnie wystarczy Wam ta opcja, ale po co w tym przypadku wydawać na promocje.

Skorzystajmy więc z opcji osoby wybrane do grupy odbiorców i edytujmy tę opcje.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Na początek zastanów się, co chcesz osiągnąć za pomocą reklamy. Czy zależy Ci na wypromowaniu określonego produktu? A może chcesz zwiększyć ruch w sklepie? Zachęcić odbiorców do odwiedzenia witryny? Zwiększyć zaufanie klientów? Po zidentyfikowaniu celu reklamy łatwiej Ci będzie tworzyć posty skutecznie realizujące przyjęte założenia.

W pierwszej kolejności płeć, wiek. Zwróćcie uwagę, że na fb jest również młodzież poniżej 18 roku życia. Jeśli prowadzicie sklep dla pań w wieku do na przykład 40 lat wybierzecie własny przedział. Oczywiście najpierw musicie dokonać badanie rynku dla swoich produktów, ale to już materiał na zupełnie inny artykuł.

Kolejna pozycja to lokalizacja odbiorców. Ja wybrałem wszystkie kontynenty co jest oczywiście w moim przypadku błędem. Jeśli handlujecie tylko w Polsce albo tylko lokalnie musicie wybrać mądrze ponieważ będzie to miało wpływ na opłaty za promocje oraz zaangażowanie odbiorców.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Ja prowadzę serwis tematyczny i w języku polskim dlatego wybór całego świata nie do końca jest trafnym wyborem. Chyba, że właściwie skonfiguruje szczegółowe opcje tagertowania.

Zanim rozpoczniesz tworzenie grupy odbiorców za pomocą opcji targetowania Facebooka pomyśl, do ilu osób chcesz dotrzeć i co chcesz osiągnąć dzięki reklamom.

Tworzenie wąskiej grupy odbiorców:
Kierując reklamę do mniejszej, bardziej sprecyzowanej grupy osób, zyskujesz możliwość spersonalizowania obrazów i tekstu, tak aby wymowniej przemówiły do odbiorców.
Tworzenie szerokiej grupy odbiorców:
Kierując reklamę do szerokiej grupy odbiorców, zyskujesz możliwość zbudowania rozpoznawalności marki i nagłośnienia jej działalności.
Dlaczego wielkość grupy odbiorców jest tak ważna:
Jeżeli grupa odbiorców jest zbyt mała, reklama może nie uzyskiwać tak dobrych wyników, jak oczekujesz. Upewnij się, że kierujesz reklamę do co najmniej kilku tysięcy osób.
Jeżeli grupa odbiorców jest zbyt duża, reklama może nie uzyskiwać tylu wyświetleń, ilu oczekujesz. Osoby należące do grupy docelowej mogą zobaczyć reklamę, ale to od budżetu zależy, ile osób rzeczywiście ją zobaczy. Jeżeli budżet jest zbyt niski, a grupa odbiorców zbyt duża, reklama może nie sprostać konkurencji z materiałami innych reklamodawców, którzy kierują je do podobnej grupy odbiorców, ale przy wyższym budżecie.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

W kreatorze reklam sprawdź charakterystykę grupy odbiorców – znajdziesz tam przybliżoną liczbę osób, które pasują do Twoich kryteriów targetowania. W moim przypadku to miliard siedemset tysięcy. Upss tylko po co mi to.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

 

Krok 3 – automatyczne umiejscowienia

Pełen opis znajdziesz tutaj

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Krok 4 – budżet

W zależności od  wcześniej opisanych ustawień propozycje budżetu zostaną przeliczone i przedstawione z szacowaną liczbą potencjalnych odbiorców.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Krok 5 – czas wyświetlania

Tutaj możemy ustawić dokładny czas wyświetlania reklamy, a system obliczy nam dzienne wydatki zależne od wcześniej skonfigurowanych odbiorców.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Krok 6 – monitorowanie konwersji

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Piksel Facebooka to skuteczne narzędzie, dzięki któremu możesz:

  • wyświetlać reklamy osobom, na których Ci zależy, skłonnym do podjęcia działania w witrynie.
  • dowiedzieć się, które reklamy wywołują największą aktywność.
Musisz umieścić standardowe zdarzenia na stronach, które są ważne dla Twojej firmy. Na przykład możesz monitorować drogę klienta od wyświetlenia strony produktu, aż do dokonania zakupu. Prowadząc pomiar na wszystkich etapach, można mierzyć i optymalizować reklamy pod kątem konwersji, które mają największe znaczenie dla firmy.
  • Kod standardowego zdarzenia można z łatwością umieścić w witrynie.
  • Jeśli nie możesz edytować kodu witryny, skorzystaj z niestandardowych konwersji, aby określić, które adresy URL oznaczają konwersje dla Twojej firmy.
  • W przypadku dynamicznej witryny kod zdarzenia można umieścić na przyciskach.

Zdarzenia są działaniami, do których dochodzi za sprawą reklam na Facebooku (płatnych) lub zasięgu organicznego (bezpłatnego). Zdarzenia standardowe w kodzie piksela Facebooka umożliwiają monitorowanie określonych zdarzeń, optymalizację pod kątem konwersji oraz tworzenie grup odbiorców.

Wystarczy skopiować kod typu zdarzenia, które chcesz monitorować, i dodać go do kodu podstawowego piksela na odpowiedniej stronie witryny.

W kodzie zdarzenia standardowego są rozróżniane wielkie i małe litery, dlatego krótki kod należy skopiować bardzo dokładnie. Na przykład kod zdarzenia standardowego do monitorowania wyświetleń strony to fbq(‘track’, ‘ViewContent’), jak w poniższej tabeli. Jeżeli do jednej ze stron witryny zostanie przez pomyłkę dodany kod fbq(‘track’, ‘viewcontent’); w raporcie reklamowym zobaczysz zdarzenie viewcontent jako zdarzenie niestandardowe, a nie zdarzenie standardowe.
W przypadku standardowego zdarzenia „Zakup” zaleca się ustawienie wartości i waluty tak, aby lepiej odzwierciedlały konwersję.
Dodaj zdarzenia, tworząc pełny lejek sprzedaży (np. ViewContent, AddToCart, Purchase), aby rejestrować wszystkie odpowiednie działania związane ze sprzedażą. Na przykład jeżeli sprzedajesz w witrynie zabawki, umieść odpowiedni kod zdarzenia standardowego na stronie dodania do koszyka oraz na stronie zakupu.

Zdarzenia standardowe

Działanie w witrynie Opis Kod zdarzenia standardowego
Dodanie do koszyka Monitorowanie dodania produktów do koszyka (np. kliknięcie, wyświetlenie strony docelowej po kliknięciu przycisku Dodaj do koszyka) fbq(‘track’, ‘AddToCart’);
Dodanie informacji o płatności Monitorowanie dodania danych płatności podczas realizacji transakcji zakupu (np. kliknięcie, wyświetlenie strony docelowej z informacjami rozliczeniowymi) fbq(‘track’, ‘AddPaymentInfo’);
Dodanie do listy życzeń Monitorowanie dodania produktów do listy życzeń (np. kliknięcie, wyświetlenie strony docelowej po kliknięciu przycisku Dodaj do listy życzeń) fbq(‘track’, ‘AddToWishlist’);
Ukończenie rejestracji Monitorowanie wypełnienia formularza rejestracyjnego (np. zamówienie subskrypcji, zamówienie usługi) fbq(‘track’, ‘CompleteRegistration’);
Kontakt Telefon lub SMS, e-mail, wiadomość na czacie lub inny rodzaj kontaktu klienta z firmą. fbq(‘track’, ‘Contact’);
Personalizacja produktu Personalizacja produktów w narzędziu konfiguracyjnym lub innej aplikacji, którą dysponuje firma. fbq(‘track’, ‘CustomizeProduct’);
Przekazanie datku Monitorowanie przekazania środków na rzecz Twojej organizacji lub inicjatywy. fbq(‘track’, ‘Donate’);
Znalezienie lokalizacji Monitorowanie, kiedy użytkownik znajdzie w Internecie jedną z Twoich lokalizacji lub aplikacji, z zamiarem odwiedzenia jej. fbq(‘track’, ‘FindLocation’);
Zainicjowanie przejścia do kasy Monitorowanie rozpoczęcia realizacji transakcji zakupu (np. kliknięcie, wyświetlenie strony docelowej po kliknięciu przycisku Przejdź do kasy) fbq(‘track’, ‘InitiateCheckout’);
Pozyskiwanie kontaktów Monitorowanie zainteresowania ofertą (np. przesłanie formularza, pobranie wersji próbnej, wyświetlenie strony z cennikiem) fbq(‘track’, ‘Lead’);
Zakup Monitorowanie zakupów lub zakończenia realizacji zakupu (np. wyświetlenie strony z podziękowaniem lub potwierdzeniem) fbq(‘track’, ‘Purchase’, {value: ‘0.00’, currency: ‘USD’});
harmonogram. Monitorowanie zaplanowania spotkania w jednej z lokalizacji firmy. fbq(‘track’, ‘Schedule’);
Wyszukiwanie Monitorowanie wyszukiwań w witrynie, aplikacji lub innych zasobach (np. wyszukiwań produktu) fbq(‘track’, ‘Search’);
Rozpoczęcie okresu próbnego Monitorowanie rozpoczęcia korzystania z oferowanych produktów lub usług (np. w ramach bezpłatnego okresu próbnego). fbq(‘track’, ‘StartTrial’, {value: ‘0.00’, currency: ‘USD’, predicted_ltv: ‘0.00’});
Przesłanie wniosku Monitorowanie, kiedy zostaje ukończony wniosek o możliwość skorzystania z oferowanego produktu, usługi lub programu (np. karty kredytowej, programu edukacyjnego lub oferty pracy). fbq(‘track’, ‘SubmitApplication’);
Subskrypcja Monitorowanie rozpoczęcia płatnej subskrypcji produktu lub usługi. fbq(‘track’, ‘Subscribe’, {value: ‘0.00’, currency: ‘USD’, predicted_ltv: ‘0.00’});
Wyświetlanie zawartości Monitorowanie wyświetleń kluczowej strony (np. strony produktu, strony docelowej, artykułu) fbq(‘track’, ‘ViewContent’);

Przykład zdarzenia standardowego

Poniżej znajduje się przykład kodu witryny, do którego dodano zdarzenia standardowe.

    1. Pierwotny kod witryny: Wklej kod piksela Facebooka między znaczniki <head> i </head> na stronie. Między znacznikami może już znajdować się kod, więc po prostu umieść kod piksela pod nim, ale nad znacznikiem </head>.
    2. Kod podstawowy piksela Facebooka: Kod piksela Facebooka będzie wyglądać jak powyżej, z tym że identyfikator piksela będzie inny niż 1234567890.
    3. Kod zdarzenia standardowego: W kodzie piksela Facebooka powyżej znacznika </script> wklej kod zdarzenia standardowego odpowiedni dla strony (np. kod dodania do koszyka). Wykonaj te czynności dla każdej strony, którą chcesz monitorować.

Zawartość sekcji 2 (kod podstawowy) należy umieścić na wszystkich stronach witryny, a poszczególne strony powinny zawierać różne fragmenty kodu z sekcji 3 (kod zdarzenia standardowego). Poniżej znajdziesz kolejny przykład.

 

Podsumowanie

Jak widzicie sam proces konfiguracji jest prosty, co innego zebranie informacji co do określenia właściwych kryterów.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Ale wróćmy do analizy przedmiotowego posta.

System po czterech dniach promocji wskazał, że na 9568 potencjalnych odbiorców tylko 34 z nich zainteresował post, ja straciłem już 9,75 pln.

Z tego post dotarł w ramach:

  • aktualności na urządzeniach przenośnych – 9027 odbiorców
  • skrzynka odbiorcza messengera – 461 odbiorców
  • markplace na urządzeniach mobilnych – 74 odbiorców
  • aktualności na komputerach – 14 odbiorców
  • instagram stories na urządzeniach mobilnych – 7 odbiorców
  • instagram feed na urządzeniach mobilnych – 2 odbiorców

 

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Wygląda, że post trafił do większej ilości mężczyzn.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

No i na koniec lokalizacja – ustawiłem cały świat

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Tylko czy na pewno chciałem docierać do tej publiczności.

Dhaka – jest jedną z 7 prowincji Bangladeszu. Znajduje się w centrum kraju. Stolicą prowincji jest miasto Dhaka.

Bagmati Division – jedna z 14 stref w Nepalu. Nazwa pochodzi od przepływającej tam rzeki Bagmati. Jest częścią Madhyamańćal Wikas Kszetr, czyli centralnego regionu Nepalu. W skład strefy wchodzi aglomeracja Doliny Katmandu, w której mieszka 1,5 miliona osób

Ćottogram (Chittagong division) – jest jedną z 7 prowincji Bangladeszu. Znajduje się na południu kraju. Stolicą prowincji jest miasto Ćottogram. Wschodnią część regionu zajmują niewysokie Góry Czatgańskie, ang. Chittagong Hill Tracts, jedyny górzysty obszar w Bangladeszu i jedna z jego głównych atrakcji turystycznych.

 

Mamy oczywiście możliwość zwiększania budżetu i czasu trwania promocji.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Statystyka kampanii


Statystykę możecie analizować w dwóch miejscach:

  1. Bezpośrednio na stronie fb

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Dla potrzeb porównawczych możecie wybrać strony konkurencji.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

2. Na stronie pixel fb swojego konta

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

Gdzie również będziecie mogli tworzyć opisane wcześniej konwersje niestandardowe lub dokonać integracji z wordpressem czy woocommerce.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Analiza 11-11 – 17-11-2018


Dane według analityki strony fb My New Shop:

Liczba odbiorców – 14 776
Kliknięcia linku – 55
Łączne wydatki – 15,50 zł

Dane według pixel fb:

W ciągu ostatnich siedmiu dni – 123 wejścia na stronę

 

A sama strona serwisu 28 polubień i 27 udostępnień.

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Dla porównania inny post o budżecie 14 pln, takich samych kryteriach, ale nie dotyczący konkretnego tematu, a promujący stronę główną serwisu i tekstem w języku angielskim. Czy to ciekawość? 😁

Facebook czyli jak poszerzyć grupę odbiorców » część 1

 

Na tym zakończę pierwszą część artykułu, a w drugiej części przedstawię wyniki promocji i będziemy promować ten sam post ale już w nieco bardziej przemyślany sposób.

 

 

Facebook Comments