• 5
    Shares
Wyszukiwanie głosowe » badania przeprowadzone przez Brian DeanKrótki adres: https://wp.me/p9HR8C-3H7Wyszukiwanie głosowe » badania przeprowadzone przez BackLinko

Przeanalizowaliśmy 10 000 wyników w Google Home. Oto czego się dowiedzieliśmy o wyszukiwaniu głosowym SEO

10 000 wyników - badanie czynników losowych w badaniu wyszukiwania

Przeanalizowaliśmy 10 000 wyników wyszukiwania w Google Home, aby odpowiedzieć na pytanie:

Jak zoptymalizować witrynę pod kątem wyszukiwania głosowego?

Zbadaliśmy rolę 11 potencjalnych czynników rankingu (w tym PageSpeed, Schema i HTTPS) w wynikach wyszukiwania głosowego.

W tym poście podzielę się tym, co odkryliśmy.

 

Podsumowanie naszych najbardziej interesujących wyników to:


1. PageSpeed ​​wydaje się odgrywać główną rolę w wyszukiwaniu głosu SEO. Średnia strona wyników wyszukiwania głosowego ładuje się w 4,6 sekundy (52% szybciej niż średnia strona).

2. Strony internetowe HTTPS dominują w wynikach wyszukiwania głosowego Google. W rzeczywistości 70,4% stron wyników Google Home jest zabezpieczonych za pomocą protokołu HTTPS.

3. Google preferuje krótkie, zwięzłe odpowiedzi na zapytania głosowe. Typowy wynik wyszukiwania głosowego ma tylko 29 słów.

4. Schemat może nie odgrywać kluczowej roli w rankingach wyszukiwania głosowego. 36,4% wyników wyszukiwania głosowego pochodzi ze stron, które używają schematu (który jest tylko nieznacznie wyższy niż średnia na świecie wynosząca 31,3%).

5. Domeny autorytatywne mają tendencję do generowania wyników wyszukiwania głosowego znacznie częściej niż domeny nieautorytatywne. W rzeczywistości średnia ocena domeny Ahrefs wyniku Google Home wynosi 76,8.

6. Treści o wysokim poziomie zaangażowania społecznego mają zwykle dobre wyniki w wyszukiwaniu głosowym. W rzeczywistości średni wynik wyszukiwania głosowego ma 1199 udziałów Facebooka i 44 tweetów. 

7. Proste, łatwe do odczytania treści mogą pomóc w wyszukiwaniu głosowym SEO. Średni wynik wyszukiwania głosowego Google jest zapisany na poziomie dziewiątej klasy.

8. Stwierdziliśmy, że bardzo niewiele wyników wyszukiwania głosowego zawierało dokładne zapytanie w tagu tytułu. Dlatego tworzenie poszczególnych stron dla każdego zapytania wyszukiwania głosowego nie wydaje się być skuteczną strategią SEO wyszukiwania głosowego.

9. Średnia liczba słów na stronie wyników wyszukiwania głosowego to 2312 słów. Dlatego Google dąży do uzyskania odpowiedzi wyszukiwania głosowego z długich treści formularza.

10. Treści, które plasują się wysoko w wyszukiwaniu na komputerach, prawdopodobnie pojawią się jako odpowiedź głosowa. W rzeczywistości około 75% wyników wyszukiwania głosowego znajduje się w pierwszej 3 dla tego zapytania.

11. Pojawienie się w polecanym fragmencie może pomóc w znalezieniu miejsca w głosie. 40,7% wszystkich odpowiedzi wyszukiwania głosowego pochodziło z polecanego fragmentu.

Mam szczegółowe dane i spostrzeżenia z naszych ustaleń poniżej.

 

Szybko ładowane strony internetowe mają tendencję do posiadania przewagi w wynikach wyszukiwania Google Voice


Aby odkryć związek między szybkością ładowania strony a wyszukiwaniem głosowym, przeanalizowaliśmy szybkość działania PageSpeed ​​w naszym zbiorze danych.

Okazało się, że typowa szybkość ładowania wyników wyszukiwania głosowego była znacznie większa niż w przypadku większości stron internetowych.

W szczególności, nasze dane wykazały, że średni czas do pierwszego bajtu (TTFB) wyniku wyszukiwania głosowego wynosił 54 sekundy (wobec średniej światowej wynoszącej 2,1 sekundy ).

Stwierdziliśmy również, że czas ładowania strony wyników wyszukiwania (4,6 sekundy) był znacznie szybszy niż w przypadku większości stron ( 8,8 sekundy ).

Czas załadować

 

Jak mogliście usłyszeć, Google niedawno zaprezentowało ich ” Speed ​​Update “.

aktualizacja prędkościTa aktualizacja sprawia, że ​​prędkość ładowania witryny jest ważniejszym sygnałem rankingowym niż kiedykolwiek wcześniej. W rzeczywistości w poście ogłaszającym aktualizację algorytmu Google stwierdza:

Blog Google dla webmasterów

Ta filozofia prawdopodobnie dotyczy również wyników wyszukiwania głosowego.

Gdy pytasz Google Home lub Asystenta Google o pytanie, nie chcesz czekać na urządzenie, by wypluć odpowiedź. Chcesz swoją odpowiedź JAK NAJSZYBCIEJ. Dlatego jest prawdopodobne, że algorytm wyszukiwania głosowego Google użyłby prędkości ładowania strony jako ważnego czynnika rankingu.

Nasze dane potwierdzają tę teorię: wyniki wyszukiwania głosowego zwykle ładują się znacznie szybciej niż większość stron internetowych.

Key Takeaway: algorytm wyszukiwania głosowego Google może wykorzystywać PageSpeed ​​jako kluczowy sygnał rankingowy. W rzeczywistości średnia strona wyników wyszukiwania głosowego ładuje się w 4,6 sekundy (czyli o 52% szybciej niż średnia na świecie). Dlatego jeśli chcesz pozycjonować w wyszukiwarce głosowej, upewnij się, że witryna ładuje się tak szybko, jak to możliwe.

 

Witryny zabezpieczone HTTPS Dominują w wynikach wyszukiwania Google Voice


Google oświadczył, że HTTPS może dać Twojej stronie ” minimalny wzrost ” w wynikach wyszukiwania.

Ale czy dotyczy to również wyszukiwania głosowego?

Nasze dane sugerują, że HTTPS może odgrywać jeszcze ważniejszą rolę w wyszukiwaniu głosowym niż w wyszukiwaniu na komputerze lub komórce.

W rzeczywistości odkryliśmy, że 70,4% adresów URL wyników wyszukiwania głosowego korzysta z HTTPS (w porównaniu do 50% wyników Google Desktop ).

Korzystanie z HTTPS

Podobnie jak w przypadku wielu innych czynników, które badaliśmy, związek ten może być przypadkową korelacją. W końcu, jeśli poświęcisz czas na napisanie treści zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek, możesz także poświęcić czas i pieniądze potrzebne do skonfigurowania HTTPS.

Kontrapunktem jest to, że wyniki wyszukiwania głosowego mają tendencję do częstszego korzystania z HTTPS (70,4% w porównaniu z 50%), niż inne wyniki na pierwszej stronie Google, które są prawdopodobnie zoptymalizowane pod kątem SEO.

Czy Google uważa HTTPS za ważniejszy dla wyników wyszukiwania głosowego? Z naszych danych nie da się tego odczytać. Jeśli jednak chcesz pozycjonować w wyszukiwarce głosowej, może pomóc HTTPS.

Key Takeaway:  Wyniki wyszukiwania głosowego znacznie częściej wykorzystują HTTPS niż inne witryny rankingowe na pierwszej stronie Google. Dlatego wdrożenie HTTPS może zwiększyć Twoje szanse na pojawienie się jako wynik wyszukiwania głosowego.

 

Wyniki wyszukiwania głosowego wydają się być krótkie i zwięzłe


Z przewodnika Google Voice Voice Search wynika, że ​​chcą, aby wyniki wyszukiwania głosowego były bardzo krótkie i dokładne.

Długość słowa

Moim zdaniem przykłady podane w wytycznych rater są odpowiedniej długości. Jednak Google nie zgadza się z tym. Chcą, aby odpowiedzi na głos były tak zwięzłe, jak to tylko możliwe.

Nasze dane wspierają to. W rzeczywistości odkryliśmy, że średnia odpowiedź głosowa to 29 słów.

Średnia liczba słów

Oto przykład zapytania i odpowiedzi z jednego z 10 000 wyszukiwań przeprowadzonych dla tego badania:

Strona główna Google - pytanie / odpowiedź

Ta odpowiedź jest reprezentatywna dla typowej odpowiedzi Google Home (w rzeczywistości jest to dokładnie 29 słów).

Jeśli więc optymalizujesz swoje treści, by uzyskać pozycję w Google Home lub Asystencie Google, ułóż fragment odpowiedzi tak krótki, jak to tylko możliwe (przy jednoczesnym zapewnieniu dokładnej odpowiedzi na to zapytanie).

Key Takeaway:  wyniki głosowe Google są bardzo zwięzłe. W rzeczywistości średni wynik wyszukiwania głosowego wynosi tylko 29 słów. Aby zoptymalizować wyszukiwanie głosowe SEO, należy utworzyć fragmenty odpowiedzi o długości około 29 słów.

 

Używanie znaczników Schema.org może nie pomagać w wyszukiwaniu głosowym


Prawdopodobnie już wiesz, że znaczniki Schema.org mogą pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć Twoje treści.

Ale czy używanie schematu ma wpływ na wyniki wyszukiwania głosowego?

Prawdopodobnie nie.

Nasze dane wykazały, że 36,4% stron wyników wyszukiwania głosowego używało znaczników schematu (w porównaniu do 31,3% w przypadku średniej strony w Internecie).

Używanie znaczników schematu

Chociaż strony wyników wyszukiwania głosowego mają tendencję do korzystania ze schematu nieco częściej niż przeciętna strona internetowa, różnica nie jest znacząca. Również 63,6% wyników wyszukiwania głosowego w ogóle nie korzysta ze schematu. Dlatego jest mało prawdopodobne, że Schema ma bezpośredni wpływ na rankingi wyszukiwania głosowego.

Przeanalizowaliśmy także typ schematu najczęściej używanego na stronach wyników wyszukiwania głosowego. Oto co znaleźliśmy:

Analizowanie wyników schematu

Z samych naszych danych nie można jednoznacznie stwierdzić, czy Schema może pomóc Ci lepiej pozycjonować zapytania głosowe.

To powiedziawszy, gdy jest właściwie stosowany, Schema może poprawić widoczność wyszukiwania na dowolnej platformie. Dlatego warto z niego korzystać, nawet jeśli niekoniecznie pomoże to w wyszukiwaniu głosowym SEO.

Key Takeaway: Schema może pomóc w ogólnych wysiłkach SEO. Jednak nasze dane sugerują, że nie ma to wpływu na rankingi wyszukiwania głosowego.

 

Strony z silnym autorytetem linku mają tendencję do rangowania w najlepszym poszukiwaniu głosowym


Wszyscy wiemy, że backlinki stanowią podstawę algorytmu Google dla komputerów stacjonarnych i mobilnych.

Aby sprawdzić, czy linki wsteczne odgrywają rolę w wyszukiwaniu głosowym, przeanalizowaliśmy każdy wynik pod kątem jego Oceny domeny i Oceny strony (dwa wskaźniki opracowane przez Ahrefs do oceny strony internetowej i powiązania na poziomie strony).

Odkryliśmy, że średnia ocena domeny wyniku wyszukiwania głosowego wynosiła 76,8.

Średnia ocena domeny

Nie trzeba dodawać każdemu, kto pracuje w branży SEO, jest to zdecydowanie wysoki DR.

Co ciekawe, okazało się, że uprawnienia do linków na stronach wyników wyszukiwania głosowego były znacznie niższe. W rzeczywistości średnia Strona Ocena wyniku wyszukiwania głosowego wynosiła tylko 21,1.

Średnia ocena strony

Co może to wyjaśnić?

W przeciwieństwie do tradycyjnego wyszukiwania, w którym otrzymujesz listę 10 niebieskich linków, Google Home daje jedną odpowiedź na Twoje pytanie. Oznacza to, że Google musi być bardzo pewny , że zapewnia dokładne informacje.

Aby zapewnić dokładność, algorytm wyszukiwania głosowego może polegać na uprawnieniach domeny do autorytetów strony.

Innymi słowy, gdy Google znajdzie wiarygodną odpowiedź głosową na zaufanej stronie, nie dba o to, ile linków wskazuje na samą stronę.

Oto przykład jednego z wyników wyszukiwania głosowego z naszego badania:

Strona główna Google - pytanie / odpowiedź

DR strony, z której pochodzi wynik (WashingtonPost.com) wynosi 93. Ale autorytet strony to tylko 14.

Key Takeaway:  średnia ocena domeny wyniku wyszukiwania głosowego wynosi 76,8. Dlatego Google Voice Search Algorithm może podkreślać wiarygodne, autorytatywne domeny.

 

Wysoce współdzielona zawartość pojawia się często w wyszukiwaniu głosowym


Nasze badanie wykazało, że wyniki wyszukiwania głosowego mają stosunkowo dużą liczbę udziałów w mediach społecznościowych.

Liczba udostępnień

Biorąc pod uwagę, że połowa wszystkich treści w sieci  ma 2 lub mniej akcji Facebooka, średnia wartość udziału w Facebooku wynosząca 1199 jest zaskakująca.

W związku z tym powinienem jasno o czymś powiedzieć: jest bardzo mało prawdopodobne, aby algorytm wyszukiwania głosowego korzystał z sygnałów społecznościowych. Jest to prawdopodobnie przypadek korelacji, a nie związku przyczynowego.

W rzeczywistości, Google kilkakrotnie zapisywał się na płycie, by stwierdzić, że sygnały z mediów społecznościowych nie są wykorzystywane w ich algorytmie .

sygnały społecznościowe, post seoTrudno wymyślić powód, dla którego algorytm wyszukiwania głosowego użyłby sygnałów społecznościowych.

To powiedziawszy, te dane mówią nam coś: wartościowa, interesująca treść sprawdza się dobrze w każdym środowisku wyszukiwarki. Wyszukiwanie głosowe nie jest wyjątkiem.

Kluczowe danie na wynos:  publikowanie cennych treści o dużej zawartości może zwiększyć Twoje szanse na uszeregowanie w wynikach wyszukiwania głosowego.

 

Treści, które są łatwe do odczytania i zrozumienia rangi w wyszukiwaniu głosowym


Oficjalne wskazówki głosowe Google dotyczące wyszukiwania głosowego podkreślają “Elocution”:

wskazówki dotyczące wyszukiwania głosowego googleJest to w zasadzie: “Czy łatwo było zrozumieć odpowiedź na twoje wyszukiwanie głosowe?”.

Nie trzeba dodawać, że im prostszy jest używany język, tym łatwiej Google przyzwyczaja współczynnik Elocution.

Rzeczywiście, okazało się, że średni wynik wyszukiwania Google Voice został zapisany na poziomie czytania 9. poziomu.

Średni poziom czytania

Na przykład tutaj jest zapytanie i wynik z naszego zestawu danych:

Strona główna Google - pytanie / odpowiedź

Czytelność tego wyniku jest na poziomie 3 klasy.

To powiedziawszy, nasze dane nie dowodzą, że Google używa poziomu czytania jako kryterium oceny w algorytmie wyszukiwania głosowego. Ale to możliwe. W końcu algorytm wyszukiwania głosowego miałby sens, by klasyfikować treść, która jest łatwa do zrozumienia.

Zastanów się, jak radykalnie różni się wynik Google Home od listy 10 niebieskich linków:

  • Musi zawierać proste słowa, które Google może łatwo wymówić
  • Musisz zrozumieć informacje bez żadnego wizualnego odniesienia
  • Nie możesz łatwo znaleźć trudnych słów lub wyrażeń

Mając to na uwadze, Google może mierzyć poziom czytania i używać go jako wskaźnika rankingu wyszukiwania głosowego.

Key Takeaway: średni wynik wyszukiwania głosowego jest zapisywany na poziomie czytania 9 klasy. Publikowanie prostych, łatwych do zrozumienia treści może pomóc w wyszukiwaniu głosowym SEO.

 

Bardzo niewiele wyników wyszukiwania głosowego zawiera dokładne słowo kluczowe w ich tytule


Czy należy utworzyć fragment treści dla każdego słowa kluczowego, które ma być pozycjonowane?

Jeśli chodzi o wyszukiwanie głosowe, odpowiedź brzmi: “nie”.

W rzeczywistości tylko 1,71% wyników wyszukiwania głosowego używa dokładnego słowa kluczowego w tagu tytułu.

Dokładne słowo kluczowe w tytule

Na przykład jest to reprezentatywne zapytanie i wynika z naszego zestawu danych:

Strona główna Google - pytanie / odpowiedź

Tekst, który pasuje do zapytania wyszukiwania głosowego, to smack dab na środku strony (nie w tagu tytułu):

świnki morskie

Wygląda na to, że Google może nie podkreślać znaczenia tagu tytułu strony w algorytmie wyszukiwania głosowego (przynajmniej w porównaniu z wyszukiwaniem na komputerze, gdzie nadal odgrywa rolę ).

Jeśli to prawda, miałoby to sens z dwóch powodów:

Po pierwsze , około 20% wszystkich wyszukiwarek na telefony komórkowe to obecnie wyszukiwania głosowe (według Comscore 50% wszystkich wyszukiwań będzie dotyczyć wyszukiwania głosowego do 2020 r.). Przy tak wielu wyszukiwaniach głosowych Google nie może znaleźć strony poświęconej każdemu zapytaniu. Zamiast tego Google bada całą stronę, by najlepiej pasować do tego konkretnego wyszukiwania głosowego.

Po drugie , ludzie używają wyszukiwania głosowego i pulpitu na różne sposoby. W szczególności wyszukiwania głosowe są o 76,1% dłuższe niż wyszukiwania oparte na tekście. Dłuższe wyszukiwania sprawiają, że jeszcze mniej prawdopodobne jest, że dokładna fraza pojawi się w ograniczonej przestrzeni tagu tytułu. Ponownie, wyszukiwanie głosowe Google może w dużym stopniu zignorować tag tytułu i znaleźć bryłę informacji, której potrzebuje w treści głównej.

Krótko mówiąc, nie martw się o tworzenie pojedynczych stron, które są zoptymalizowane pod kątem poszczególnych słów kluczowych. Zamiast tego napisz dogłębną treść, która może odpowiedzieć na kilka różnych zapytań głosowych na jednej stronie.

Key Takeaway: Optymalizacja tagów tytułu nie odgrywa istotnej roli w wyszukiwaniu głosowym SEO.

 

Treść długa ma zwykle najlepszą pozycję w wyszukiwaniach Google Home


Postanowiliśmy sprawdzić, czy dłuższa zawartość (> 1000 słów) jest najlepsza w wyszukiwaniu głosowym.

W rzeczywistości odkryliśmy, że wyniki wyszukiwania głosowego Google w przeważającej mierze pochodzą ze stron o dużej liczbie słów.

W szczególności, okazało się, że średnia liczba słów na stronie wyników wyszukiwania głosowego Google to 2312 słów.

Średnia liczba słów

Czy to oznacza, że podobnie jak w przypadku wyszukiwań na komputerze , Google Home ma pierwszeństwo dla stron, które mają określoną liczbę słów? Mało prawdopodobne.

W końcu, jak już wcześniej pisaliśmy, wyniki wyszukiwania głosowego są stosunkowo krótkie (średnio 29 słów). Nie ma więc powodu, by Google wolało, aby taki mały fragment pochodził z tak dużej strony.

Zamiast tego jest to prawdopodobnie spowodowane przypadkiem: więcej słów = więcej okazji do “dopasowania” jako wyniku wyszukiwania głosowego.

To powiedziawszy, z tego tylko powodu, możesz chcieć opublikować dłuższą treść, aby częściej wyszukiwać głosowo.

Oprócz samej liczby słów struktura treści może odgrywać rolę w wyszukiwaniu głosowym SEO.

Okazało się, że w przypadku wyników, w których Google dostarczyło źródło ich odpowiedzi, 2,68% wyników głosowych pochodziło ze stron z najczęściej zadawanymi pytaniami.

Wyniki z często zadawanych stron

To ma sens. Dobre wyszukiwanie głosowe to długie, oparte na pytaniach zapytania. Innymi słowy, dokładny typ pytań, które mogą znaleźć dopasowanie na stronie FAQ.

Również strony z często zadawanymi pytaniami są w formacie idealnym do wyszukiwania głosowego: pytanie konwersacyjne i krótka odpowiedź pod nim.

Oto przykładowe wyszukiwanie z naszego zbioru danych:

Strona główna Google - pytanie / odpowiedź

I źródło odpowiedzi (strona FAQ):

Progresywna strona FAQ

Key Takeaway: dłuższa zawartość oznacza więcej możliwości dla tekstu na stronie, aby “dopasować” zapytanie głosowe. Również strony z najczęściej zadawanymi pytaniami mają tendencję do wykonywania szczególnie dobrze w wyszukiwaniu głosowym.

 

Wyższe oceny = zwiększone prawdopodobieństwo uzyskania wyniku wyszukiwania głosowego


Nasze badania wykazały wyraźny związek między rankingami i bycie wybranym jako odpowiedź na zapytania Google Home:

Ranking .vs. Wybór Google Home

W szczególności stwierdziliśmy, że 74,9% wyników w Google Home pochodzi z rankingu stron w pierwszej trójce tego słowa kluczowego.

Innymi słowy, im wyższa strona rankingu dla określonego słowa kluczowego, tym bardziej prawdopodobne, że Google wybierze tę stronę jako wynik wyszukiwania głosowego.

Powinienem wskazać, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że to stwierdzenie jest czystą korelacją, a nie przyczyną. W końcu, jak wspominaliśmy wcześniej, witryny o wysokim autorytecie domeny są preferowanymi źródłami odpowiedzi głosowych. Strony z wysokim autorytetem domeny mają również dobrą pozycję w Google .

Lub może być tak, że Google chce przekazać treści wyszukiwarek głosowych, które zostały już sprawdzone w tradycyjnych SERPach. Dlatego wolą pobierać wyniki wyszukiwania głosowego od treści o wysokiej randze. Nie da się powiedzieć z samych naszych danych.

Niezależnie od tego, związek jest jasny: wyższa pozycja w wyszukiwarce na komputer = większe szanse na to, że będzie to wynik wyszukiwania głosowego Google Home.

Key Takeaway: strony, które plasują się w 3 najlepszych wynikach na komputerach, zdominują wyniki wyszukiwania głosowego. 74,9% wyników Google Home pochodzi ze strony, która również plasuje się w pierwszej trójce tego słowa kluczowego w komputerowych SERP.

 

Pojawianie się w prezentowanych fragmentach okazuje się być niezwykle pomocnym narzędziem do wyszukiwania głosowego SEO


Pod wieloma względami Polecane fragmenty są idealnymi wynikami wyszukiwania głosowego. Są to zwięzłe odpowiedzi wyciągnięte z wiarygodnych, autorytatywnych źródeł.

Wyróżniony fragment

Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, ile odpowiedzi głosowych zostało po prostu wyciągniętych z polecanego fragmentu dla tego słowa kluczowego (w wyszukiwaniu komputerowym).

Odkryliśmy, że 40,7% wszystkich wyników wyszukiwania głosowego pochodzi z polecanego fragmentu .

Wyniki z polecanego fragmentu

Chciałbym zwrócić uwagę, że w przypadku tej konkretnej analizy analizowaliśmy tylko wyniki wyszukiwania głosowego, które podawały źródło (na przykład “Według witryny Backlinko.com …”).

(To powiedziawszy, 70% odpowiedzi Google Home z naszego zestawu danych podaje źródło witryny, więc jest to reprezentatywne dla większości wyników wyszukiwania głosowego).

Oto przykład pytania i odpowiedzi Google Home z naszego badania:

Strona główna Google - pytanie / odpowiedź

I na pewno, gdy wyszukujesz to słowo kluczowe w Google, ta dokładna odpowiedź jest również znaleziona jako polecany fragment.

Polecane snippet

Key Takeaway: pojawienie się w polecanym fragmencie wydaje się pomagać, ale niekoniecznie jest wymagane, aby uszeregować wyszukiwanie głosowe. 40,7% wyników wyszukiwania głosowego jest pobieranych z Polecane fragmenty.

 

Łącząc to wszystko razem, oto anatomia strony zoptymalizowanej pod kątem wyszukiwania głosowego. SEO:


Jak zoptymalizować w Google Home

Podsumowanie i wnioski

Chciałbym przekazać duże “dziękuję!” CTO Backlinko, Lloydowi Jonesowi, za zbieranie i analizowanie wszystkich naszych danych. Badanie to nie byłoby możliwe bez jego ciężkiej pracy i poświęcenia.

A oto link do naszych metod badawczych.